Gap tussen sales en engineering remt technologische groei
Door Paul Hörchner
“Waarom bedenkt engineering nou nooit wat wij verkopen”, verzucht een van je verkopers als hij terugkomt van een afspraak met een klant. “Wat in ons productaanbod zit, voldoet niet aan de vraag, dus het wordt wéér maatwerk.” Een van je techneuten kijkt geïrriteerd op: “Je kunt beter vragen waarom sales nooit verkoopt wat wij bedenken.” Een verhitte discussie ontvouwt zich… Het goede nieuws: ze hebben eigenlijk alle twee gelijk. Het slechte nieuws: dat kan je als organisatie veel geld kosten!
Hoe werkt het precies?
Om te begrijpen hoe het werkt, moeten we terug naar de basis: de manier waarop producten worden geproduceerd in de maakindustrie. Startende bedrijven in de maakindustrie werken meestal volgens het principe ‘engineer to order’: hierbij wordt een product speciaal voor de klant ontwikkeld en geproduceerd. De klant krijgt daarmee een unieke oplossing die volledig aansluit bij zijn wensen. In deze fase is er sprake van een ‘technology pull’. Techneuten worden aan het werk gezet om op basis van de vraag van de klant de perfecte technologische oplossing te bedenken. Soms is het nodig om iets heel nieuws te ontwikkelen en/of blijkt dat het niet precies kan zoals de verkoper met de klant heeft afgesproken. Daardoor ontstaat wrijving aan beide kanten.
Naarmate je bedrijf groeit, ga je over tot ‘configure to order’. Je gaat meer standaardiseren en bedenkt vooraf al modules en opties waarmee klanten hun eigen product kunnen samenstellen. Hier ontstaat nu ook een ‘technology push’: gedreven door de passie voor techniek zorgen engineers zelf ook voor technische innovaties. Als ze vervolgens komen met een briljante technologische oplossing waar niemand echt op zitten te wachten, leidt ook dit tot frustratie. De verkoper vindt het niet leuk om te moeten leuren met een voor de markt niet interessant product en de techneut voelt zich niet gewaardeerd.
Paul Hörchner is een energieke creatieve geest die een passie heeft voor techniek. Ontwikkeling en groei is wat hem drijft en hij is ondernemer pur sang. Na zijn HBO opleiding Industrieel Product Ontwerpen duurde het niet lang voordat het ondernemersbloed begon te kruipen. In 1997 startte Paul zijn eigen ingenieursbureau en deed hij diverse projectmanagement opdrachten bij o.a. Norit en ApplusRTD.
Paul wordt enthousiast als hij klanten in de maakindustrie heeft kunnen helpen in het beter en sneller innoveren. Dit soort projecten bij innovatieve klanten én zijn jarenlange ervaring, maken Paul met recht een gesprekspartner in het bereiken van Thought Leadership. Paul benader je, als je als directeur in de maakindustrie op zoek bent naar advies en een heldere roadmap naar Industrie 4.0.
Hoe pak jij de gap tussen engineering en sales aan?
Wissel van gedachten over dit soort thema’s met gelijkgestemde directeuren uit de maakindustrie tijdens onze strategiesessies. Bekijk de via de button de data en thema’s. Of vraag de white paper “innoveren in het teken van de toekomst” met meer tips over digitalisering aan.
Meer blogs
Alle blogsVragen
Ilze Dekker beantwoord ze graag voor je. Laat een bericht achter op de chat of laat hieronder je e-mail achter.