Hoe kun je maatwerkmachines in serieproductie leveren?
Door Paul Hörchner Zet de stap van ETO naar CTO. Uit een recente benchmark van Siemens blijkt dat machinebouwers zich vooral willen onderscheiden door het leveren van maatwerk. Maar omdat het ontwerpen van ‘specials’ vaak veel tijd kost, willen ze óók de doorlooptijd verkorten. Die eisen zijn te verenigen door de overstap van Engineer to Order (ETO) naar Configure to Order (CTO). Hier een overzicht van de stappen die daarbij nodig zijn en de voordelen die het oplevert.
Hoe stap je over van ETO naar CTO?
Stap 1: Bepaal welke machines configureerbaar zijn
Sommige machines zijn zo speciaal dat ze maar één keer gemaakt worden. Maar de meeste worden vaker verkocht en zijn minder complex. Die kun je in het standaard portfolio opnemen. Bovendien bestaan veel machines uit standaardcomponenten, waarmee verschillende varianten zijn samen te stellen. De componenten van die machines kun je ook opnemen in het standaard productprogramma.
Stap 2: Leg alle machine-informatie gestructureerd vast
Over elke machine en de onderdelen ervan is documentatie beschikbaar. Denk aan een pakket van eisen, 3D-tekeningen, ontwerpdata, berekeningen, materiaalspecificaties, testrapporten en reserve-onderdelen. Door al die informatie te verzamelen, te ordenen en centraal beschikbaar te stellen, hoeven mensen elkaar niet meer van het werk te houden als ze vragen hebben over het ontwerp, de productie of het onderhoud. Hiervoor wordt doorgaans software voor Product Data Management gebruikt.
Stap 3: Stel specifieke informatie per proces beschikbaar
Mechanical, electrical, software engineers maken ieder hun eigen stuklijsten. Die lijsten zijn te integreren tot een zogeheten ‘multi-BOM. De werkvoorbereider kan deze gebruiken als voedingsbron voor het ERP systeem. Belangrijk hierbij is dat de beschikbare informatie wordt toegespitst op een bepaald proces. Inkoop hoeft alleen maar te weten welke onderdelen nodig zijn. Fabricage heeft onder meer een ontwerptekening nodig, montage moet bijvoorbeeld weten hoe een component bevestigd of aangesloten wordt. En service heeft misschien genoeg aan een handleiding.
Stap 4: Zorg voor end-to-end grip op het proces
Om grip te krijgen op het totale proces van ontwerp tot onderhoud wordt vaak gebruik gemaakt van tools voor Product Lifecycle Management. Dat geeft je grip op alle processen: van verkoop en inkoop tot engineering en van productie tot service. Next step is het uitrusten van machines met smart sensors zodat ze vanaf het moment dat ze bij de klant draaien gegevens leveren voor productoptimalisatie.
Welke voordelen heeft de overstap van ETO naar CTO?
De overstap van Engineer to Order (ETO) naar Configure to Order (CTO) heeft verschillende voordelen:
- Kortere doorlooptijden en hogere marges omdat engineering niet meer ingeschakeld hoeft te worden nu alle documentatie over standaard machines en componenten direct en per proces beschikbaar is.
- Verbeterde productkwaliteit en minder fouten omdat de technische haalbaarheid van het ontwerp al bekend is en alle stappen in het proces vooraf zijn gedefinieerd.
- ·Sneller rondmaken van orders omdat sales weet welke varianten en opties mogelijk zijn en offertes kan uitbrengen zonder eerst engineering te raadplegen.
- Meer tijd voor innovatie en productoptimalisatie omdat repeterende ontwerptaken tot het verleden behoren. Engineers kunnen doen waar ze het beste in zijn: slimme nieuwe en betere producten bedenken.
Hoe begin je met de overgang van ETO naar CTO?
- Eerste stap is het opzetten van een team dat de transitie gaat aansturen en begeleiden. Zorg dat alle betrokken afdelingen hierin zijn vertegenwoordigd: engineering, sales, inkoop en productie.
- Vervolgens gaat het team inventariseren welke machines of componenten relatief vaak verkocht worden.
- Op basis van deze inventarisatie bepalen de teamleden welke mogelijke configuraties aangeboden mogen worden.
- Daarna moeten de stuklijsten, bouwplannen en andere informatie van configureerbare componenten centraal vastgelegd worden. Het team kan zich hiervoor eventueel oriënteren op leveranciers van PDM-pakketten.
Paul Hörchner is een energieke creatieve geest die een passie heeft voor techniek. Ontwikkeling en groei is wat hem drijft en hij is ondernemer pur sang. Na zijn HBO opleiding Industrieel Product Ontwerpen duurde het niet lang voordat het ondernemersbloed begon te kruipen. In 1997 startte Paul zijn eigen ingenieursbureau en deed hij diverse projectmanagement opdrachten bij o.a. Norit en ApplusRTD.
Paul wordt enthousiast als hij klanten in de maakindustrie heeft kunnen helpen in het beter en sneller innoveren. Dit soort projecten bij innovatieve klanten én zijn jarenlange ervaring, maken Paul met recht een gesprekspartner in het bereiken van Thought Leadership. Paul benader je, als je als directeur in de maakindustrie op zoek bent naar advies en een heldere roadmap naar Industrie 4.0.
Meer blogs
Alle blogsVragen
Ilze Dekker beantwoord ze graag voor je. Laat een bericht achter op de chat of laat hieronder je e-mail achter.