Zonder innovatie word je overbodig

Zonder innovatie word je overbodig. Dit weten we allemaal. Zeker in de maakindustrie. Maar innoveren is niet makkelijk. Het kost geld, veel inspanning en heel veel stress.

Soms is het niet erg om niet te innoveren. Laatst spraken we een onderneemster die een drukkerij heeft. Zij ziet echt wel dat het klassieke zakelijke drukwerk z’n tijd heeft gehad. Internet heeft nu de functie van de folder en catalogus overgenomen. Hoewel het natuurlijk aan haar hart ging dat zo’n mooie branche gedecimeerd wordt, had ze er vrede mee voor haar eigen bedrijf. Haar pensioen was geregeld, en over een paar jaar kon ze daarvan gaan genieten. Dus zou ze het bedrijf over een paar jaar gewoon sluiten.

Mee in de industriële revolutie

Er zijn echter maar weinig ondernemers die zo tegen hun bedrijf aankijken. Voor hen is het daarom essentieel om “mee te gaan met de tijd”. Maar wat betekent dat, “meegaan”?

Wat we vaak horen, is dat ‘we luisteren naar onze klanten’. Op zich niet slecht om te doen, maar het helpt je maar gedeeltelijk. De geschiedenis leert namelijk twee dingen: ontwikkeling gaat schoksgewijs en je klant gaat jou de volgende schok niet vertellen.

Als we kijken naar de industriële (r)evolutie – waar we nog middenin zitten -, dan zien we dat er momenten zijn waarop er grote stappen gemaakt worden. Daartussen zitten relatief rustige perioden. De grote stappen zijn Stoom, Electro, Software, Data. Het interessante is dat de opkomst van elke volgende stap, een groot deel van de gevestigde bedrijven laat verdwijnen. Alleen de bedrijven die meegaan naar het volgende niveau, hebben kans om ook in de decennia erna te blijven bestaan.

De volgende stap: innoveren of…..?

De vraag is daarom: maken we op dit moment zo’n stap naar een volgend niveau? Wij denken van wel. De tijd van robotisering hebben we vrijwel voltooid. Als je kijkt naar de essentie van de aansturing van onze huidige productiemethoden, is dat data. We zijn door internet en 4G beland in een tijd waarin grote hoeveelheden data (big data) de basis is geworden van onze productieautomatisering. Zeker in de maakindustrie zien we veel bedrijven die dat nog niet helemaal beseffen.

We snappen dat het voor een gemiddelde machinefabriek niet makkelijk is om in een keer te doorgronden wat de impact van deze stap in de industriële evolutie inhoud. Een ding weten we wel: als je niet mee probeert te stappen, word je sowieso overbodig.

We zitten niet meer in een periode waarin we alleen kunnen luisteren naar de klant. Als je echt wilt innoveren, zal jij in deze periode ook de klant moeten vertellen welke stap de volgende is. Om dat te kunnen, zal de maakindustrie naast de dagelijkse door de klant gestuurde engineering, ook ruimte moeten maken voor innovatie. Innovatie die is gericht op connectiviteit en op data.

Want je kunt natuurlijk gewoon drukpersen blijven maken. Maar kijk dan niet vreemd op als museums jouw grootste klanten worden.

engineering enginia