Omgaan met complexiteit van innovatie

De maakindustrie heeft zich sinds het begin van de industriële revolutie geconcentreerd op innovatie, zelfs ver voor eerste assemblagelijn. Elke fabrikant begreep en begrijpt dat innovatie een basisvoorwaarde is om zich blijvend te kunnen onderscheiden.

Dat doel is niet veranderd in de huidige tijd: je moet nog steeds je klanten verrassen. Wat je levert moet er goed uitzien en goed voelen. Om voorop te blijven lopen moet de maakindustrie echter meer doen dan productinnovatie.

Wat namelijk wel is veranderd, is niet het doel van innovatie, maar eerder de omgeving waarin die innovatie plaats vindt: die omgeving is veel complexer geworden.

We kunnen deze complexiteit opsplitsen in drie categorieën:

  • complexiteit van het product
  • complexiteit van het maakproces
  • complexiteit van de interacties tussen alle betrokken medewerkers

Vooral de complexiteit van de interactie tussen medewerkers die betrokken zijn bij het ontwikkelen en leveren geavanceerde producten en processen, is sterk vergroot de afgelopen jaren. Zowel binnen het bedrijf als in de supply chain.

Smart Industry In de maaktindustrie